Menu

Hvornår skal jeg starte med at lave markedsføring i sociale medier?

oktober 24, 2011 - Uncategorized

Alle inden for branchen er klar over, at den interne timing i en marketingkampagne er utrolig vigtig, idet det kan påvirke størrelsen af succes og dermed også det egentlige afkast af kampagnen. Dette er selvfølgelig også tilfældet, når det kommer til markedsføring i sociale medier. Selvom oprettelse og tilstedeværelse i de fleste tilfælde bør være sket i går, så skal underkampagner stadig times med de andre medier, hvis de skal medtages i kampagnen.

Der findes mange forskellige typer af underkampagner, som passer perfekt til markedsføring i sociale medier. Det helt store hit er selvfølgelig konkurrencer, men der findes også andre typer af kampagner, som er mere specifikt strikket til at udnytte fordelene ved markedsføring i sociale medier, som eksempelvis en branding kampagne, hvor en virksomhed forsøger at søsætte deres brand på ny med unikt multimedielt indhold.

Det er blevet gjort på bedste vis et utal af gange allerede af store virksomheder. Her kan eksempelvis nævnes Old Spice’s reklamer der fik sit eget liv på internettet og især på youtube, hvilket gav alle en ny og mere ung forestilling om dette brand. Dette er et rigtig godt eksempel på, hvordan man udnytter den virale succes en reklamekampagne kan afstedkomme.

De udnyttede reklamen og lavede markedsføring i sociale medier, hvor de gav folk muligheden for at stille spørgsmål til reklamens fiktive karakter, hvilket havde en meget stor effekt på eksempelvis deres Facebook side. Det gav for det første en masse besøgende og interaktion mellem forbruger og bagmænd – endda også i lande, der ikke var engelsktalende, hvilket i sig selv er en bedrift.

Hvad kan vi så lære af denne kampagnes brug af markedsføring i sociale medier udover, at den havde succes med det? Først og fremmest havde de en fortræffelig timing, som var udslagsgivende i form af at alle var med på idéen, da de lancerede muligheden for at kunne stille spørgsmål til reklamens fiktive karakter.

Dette kunne ikke være sket, hvis de havde søsat dette på et tidligere tidspunkt. Reklamerne skulle finde sit eget liv på internettet og blive så kendt, at det ville komme til at virke som om virksomheden gav efter for den store efterspørgsel frem for en reklamestrategi. Til dette er markedsføring i sociale medier perfekt, fordi der ikke behøves at være særligt langt fra idé til handling, hvilket giver kampagnefolkene muligheden for at reagere perfekt, i stedet for at de skal til at kontakte dem, der skal printe plakater osv.

Ofte kan man søsætte noget samme dag, som man er klar til det. Det er det der er fordelen ved digitale medier. Markedsføring i sociale medier skal have en meget speciel timing i og med, at det ikke kan trækkes ned over hovedet på folk, men bør være noget de selv efterspørger og dermed lader kampagnen få sit eget liv, som folkene følger og lader sig inspirere af til det næste træk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *